ma, di, do: 9-12u & 17-19 u | wo: 9-12 & 14-19 u | za: 9-12 u

GRATIS TOEGANG


Marie Jeanne Smets studeerde interieurvormgeving aan Sint-Lukas Brussel en raakte er in de ban van de fotografie. Naar eigen zeggen experimenteerde en tolde zij toen rond met een oude reflexcamera. Achteraf regisseerde en maakte zij voor zichzelf afdrukken in een geïmproviseerde donkere kamer waar wat zij meende gezien te hebben op een enigszins andere manier voor haar zichtbaar werd. Dat vroege werk is verloren gegaan. Zelfs de drang en drift om zich via de fotografie te uiten diende lange tijd ingeruild te worden voor een druk beroepsleven als adviseur bibliotheekinrichtingen. Sinds 2001 gaat M.J. Smets weer als bezeten op zoek naar het bijzondere van mens, dier, stilleven en landschap. Zelfs het alledaagse heeft zo zijn eigen kenmerken, structuur, humor, stilte, syntaxis en textuur waardoor het op delicate maar verrassende wijze aan de voorbestemde nietigheid, of noem het onze onverschilligheid, wordt onttrokken. Resultaat is geen fotorealisme vol nabootsing of doublures van de gefragmenteerde werkelijkheid. Het is de volledige ervaring die Marie Jeanne Smets ons meegeeft met haar telkens nieuwe ogen van een vaak radeloze schoonheid en emotie die elk beeld ontsluit en omsluit.



Roger M.J. De Neef was ruim tien jaar commentator jazzmuziek en beeldende kunst bij de VRT (radio 1).
Van 1970 tot 2001 werkte hij als journalist bij het Nationaal Persagentschap Belga. Daarnaast publiceerde hij, behalve monografieën over Jef van Grieken, Marcel van Maele, Serge Vandercam, Camiel van Breedam e.a., veertien verzenbundels. Hiervoor werd hij o.m. in 1986 onderscheiden met de Driejaarlijkse Staatsprijs voor de Poëzie. De Neef heeft veel belangstelling voor de fotografie: hij schreef artikelen over de fotocollages van Paul Joostens en Marcel Mariën. En in 1990 leverde hij de tekst voor het door de Vrienden van de Zwarte Panter bibliofiel uitgegeven fotoboek 'Kiekjes' van de Antwerpse fotograaf Ludo Geysels.